معرفی لذیذ ترین صبحانه های سنتی و محلی از سراسر ایران

1403-01-09 14:09:32

معرفی لذیذ ترین صبحانه های سنتی و محلی از سراسر ایران

صبحانه به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی روز، نقشی کلیدی در سلامتی و انرژی افراد دارد. در ایران، تنوع غذاهای سنتی و محلی بسیار زیاد است و صبحانه نیز از این قاعده مستثنی نیست.
هر منطقه از ایران، صبحانه‌های خاص خود را دارد که متناسب با آب و هوا، محصولات محلی و فرهنگ آن منطقه است. این تنوع، جذابیت فراوانی به صبحانه‌های ایرانی می‌بخشد و تجربه‌ای لذت‌بخش از غذا خوردن را در ابتدای روز رقم می‌زند.
در این مقاله، به معرفی برخی از صبحانه‌های سنتی و محلی از سراسر ایران می‌پردازیم. سفری به طعم‌ها و فرهنگ‌ها که لذت کشف آنها هرگز از بین نمی‌رود.


صبحانه های سنتی و محلی شهر های شمالی


1. پنیر برشته


پنیر برشته، که به املت گیلانی یا پنیر وروشون هم معروف است، یک غذای سنتی و محبوب در شمال ایران، به خصوص در استان گیلان است. این غذا با پنیر محلی، تخم مرغ، سبزیجات و ادویه جات تهیه می شود و به عنوان صبحانه یا ناهار سرو می شود.


2. شاپوری


شاپوری که به املت لوبیا یا املت رشتی هم معروف است، یک غذای سنتی و محبوب در شمال ایران، به خصوص در استان گیلان است. این غذا با لوبیا چیتی، تخم مرغ، رب گوجه فرنگی، ادویه جات و سبزیجات تهیه می شود و به عنوان صبحانه یا ناهار سرو می شود.


3. کنالکی


کنالکی یا کال کَنا (Kal Kana) یک نان محلی خوشمزه و پرطرفدار از استان گیلان است. این نان سنتی، با ترکیب سبزیجات خرد شده و پنیر محلی درون خمیر نان تهیه می‌شود به عنوان صبحانه یا میان‌وعده سرو می‌شود.


4. پنیر ویج


پنیر ویج (به گویش گیلکی: پنیر ویجِه یا پنیرِ ویس)، یک نوع پنیر محلی و سنتی است که در مناطق مختلف استان گیلان، به خصوص در شهرستان‌های رودسر و املش تولید می‌شود. این پنیر با طعم و عطر دلچسب و بافت منحصر به فرد خود، به عنوان یکی از سوغات محبوب گیلان شناخته می‌شود.


5. کولاس


نان کولاس یکی از نان‌های سنتی و بسیار محبوب در شرق استان گیلان، به ویژه منطقه‌ی اشکورآت است. این نان با قدمتی چندین هزار ساله، به عنوان غذایی با ارزش غذایی بالا شناخته می‌شود و مردم محلی گیلان قرن‌ها آن را به عنوان قوت غالب خود مصرف می‌کردند. امروزه نیز کولاس یکی از سوغات محبوب این منطقه به شمار می‌رود.
مواد اولیه نان کولاس:
• آرد کهنه (حدود 10 کیلوگرم): آرد کهنه به آردی گفته می‌شود که برای مدتی در انبار مانده و رطوبت خود را از دست داده است.
• خمیر ترش (به اندازه‌ی تقریبی یک مشت): خمیر ترش درواقع همان مایه خمیر است که از قبل نگهداری می‌شود.
• آب: به مقدار لازم
• نمک: دو مشت


صبحانه های سنتی و محلی شهر های جنوبی


1. پهتیه


بحتیه (یا بهتیه) صبحانه‌ای است که در جنوب ایران، به ویژه در اهواز، با نام «صبحانه اهوازی» شناخته می‌شود. این غذا ترکیبی ساده و خوشمزه از شیربرنج و مربا است.


2. نان شور تموشی


نان شور تموشی (یا نان توموشی) یک نوع نان محلی و سنتی است که در استان هرمزگان، به خصوص در جزیره هرمز و بندر عباس پخته می‌شود. این نان با طعم شور و بافت نرم و لطیف خود، به عنوان یکی از سوغات محبوب هرمزگان شناخته می‌شود.


3. بلالیت


بلالیت (یا بهتیه) یک صبحانه‌ی سنتی و خوشمزه است که اصالتاً متعلق به جنوب ایران، به ویژه استان‌های هرمزگان و بوشهر است. این غذا ترکیبی ساده و در عین حال دلپذیر از رشته فرنگی (ورمیشل یا ماکارونی) و شهد شیرین است.


4. برزنگک


برزنگک یک غذای سنتی و خوشمزه است که اصالتا متعلق به شهرستان بهبهان در استان خوزستان است. قدمت این غذا به بیش از یک قرن برمی‌گردد و در سفره‌های مردم این منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد.


صبحانه های سنتی و محلی شهر های شرقی


1. شله مشهدی


شله مشهدی (یا شُله) یک غذای سنتی و محبوب در خراسان رضوی، به ویژه در شهر مشهد است. این غذا از خانواده آش‌ها است و با طعم قوی و بافت غلیظ خود شناخته می‌شود.


2. کشک زرد


کشک زرد (یا کشک زابلی) یک غذای سنتی و محبوب در سیستان و بلوچستان است. این غذا با طعم ترش و شور و بافت خمیری خود، به عنوان یکی از غذاهای محلی خاص این منطقه شناخته می‌شود.


صبحانه های سنتی و محلی شهر های غربی


1. کلانه


«کلانه»، نان کلانه یا کالانه، یک نان سنتی و محلی بسیار خوشمزه است که اصالت آن به استان کردستان. این نان به دلیل طعم و عطر دلپذیر، بافت نرم و لطیف و سادگی در تهیه، از جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های مردم کردستان برخوردار است. همچنین این نان سنتی با آرد، روغن و سبزی پخته می‌شود.


2. کماج


کماج همدانی: این نوع کماج با آرد گندم، زرده تخم مرغ، ماست، روغن، شکر، بکینگ پودر و ادویه جات مانند دارچین و هل تهیه می‌شود.


صبحانه های سنتی و محلی شهر های مرکزی


1. آش ماش


یکی از صبحانه‌های سنتی و محبوب یزدی‌ها است که با طعم و عطر دلپذیر، بافت نرم و لطیف و پخت آسان، از جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های مردم یزد، به ویژه در روزهای سرد زمستان برخوردار است. آش ماش به دلیل سبکی و مواد اولیه در دسترس، انتخابی ایده‌آل برای صبحانه است.


2. کالک قلیه


کالک قلیه یا آبگوشت خربزه، غذای سنتی و محلی شهر لاسجرد در استان سمنان است که با طعم و عطر دلپذیر و خاص خود، از جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های مردم این منطقه برخوردار است.


سخن پایانی


ایران سرزمینی پهناور با تنوع فرهنگی و قومیتی غنی است. این تنوع در خوراک و صبحانه‌های سنتی و محلی نیز نمود پیدا کرده است. در این مقاله به معرفی تعدادی از این صبحانه‌های خوشمزه و مقوی از سراسر ایران پرداختیم.

سوالات متداول
بهترین زمان برای خوردن صبحانه سنتی ایرانی چه زمانی است؟
بهترین زمان برای خوردن صبحانه سنتی ایرانی، اول صبح است. زیرا خوردن صبحانه به موقع، به شما انرژی لازم برای شروع روز را می دهد و همچنین به بهبود عملکرد مغز و حافظه شما کمک می کند.(برای اطلاع بیش تر از این موضوع به مقاله بهترین ساعت خوردن صبحانه مراجعه کنید)

آیا صبحانه های سنتی ایرانی سالم هستند؟
اکثر صبحانه های سنتی ایرانی، سالم و مقوی هستند. این غذاها از مواد طبیعی و تازه تهیه می شوند و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند.
با این حال، برخی از صبحانه های سنتی ایرانی مانند حلیم، کالری و چربی بالایی دارند. بنابراین، اگر به دنبال یک صبحانه سالم و کم کالری هستید، بهتر است از این غذاها به مقدار کم مصرف کنید.

 بهترین نوشیدنی برای همراهی با صبحانه ایرانی چیست؟
چای محبوب ترین نوشیدنی برای همراهی با صبحانه ایرانی است. چای ایرانی معمولاً با قند یا خرما شیرین می شود. دوغ، آبمیوه و قهوه نیز نوشیدنی های محبوب صبحانه در ایران هستند.

تعداد نظرات : 2

شعله مشهدی یکی از غذا های بی نظیری هست که تا به الان خوردم، واقعا پیشنهاد می‌کنم.

ممنون از پیشنهادتون

شعبه صفائیه: بلوار دانشگاه، نبش خیابان تندگویان
شعبه مطهری: بعد از پارک غدیر-- جنب آب منطقه 1